Pasen in Rome - Reisverslag uit Rome, Italië van Minoesch Schrauwen - WaarBenJij.nu Pasen in Rome - Reisverslag uit Rome, Italië van Minoesch Schrauwen - WaarBenJij.nu

Pasen in Rome

Blijf op de hoogte en volg Minoesch

01 April 2018 | Italië, Rome

Buona Pasqua tutti (Zalig pasen allemaal).

Helaas kan ik deze keer met Pasen geen paaseieren zoeken in de tuin die papa verstopt heeft, maar ik denk dat ik er iets heel bijzonders voor terug heb gekregen. Want wat een ochtend. Wat een ontzettend gave ochtend! Vanmorgen ben ik naar de paasmis op Vaticaanstad geweest samen met Marlies. We vertrokken anderhalf uur voordat de mis begon en gingen er niet vanuit dat we een goede plaats zouden hebben. Echter bleek er nog heel veel plaats te zijn, zelfs ver vooraan. We hebben dus een goede plaats kunnen bemachtigen in de zon om het alle twee te zien. Het is echt leuk om dit mee te maken in Rome, de stad van het Christelijk geloof. Alsof een goede plaats nog niet genoeg was, hebben we ook nog een hostie gekregen. We stonden dicht bij het hek waar een priester de hosties uitdeelde. Helemaal top. Na de Urbi é Orbi toespraak van de Paus zat de dienst erop.
Zo dichtbij dat ik vanmorgen stond, zo ver weg stond ik vrijdagavond, Goede vrijdag. De paus zou de kruisweg afleggen vanaf het kruis in het Colosseum naar de Palantino heuvel er tegenover. Ik had het een beetje onderschat hoe druk het zou zijn, dus ik was iets later vertrokken. Ik stond ver achteraan, maar heb wel veel kunnen zien. Super mooi om te zien. Het is vooral heel vet dat alle gelovigen mee bidden. Ze kennen alle teksten. Je krijgt er kippenvel van als je een groot publiek samen hoort bidden. Het was zeker de moeite waard om er naartoe te gaan kijken.
Het voelde vrijdagavond en vanmorgen alsof ik naar een festival of concert ging. Voordat je op het terrein mag, moeten alle tassen gecontroleerd bij de vrouwen en worden de mannen gefouilleerd. Alles is afgezet met hekken en er staat heel veel bewaking. Er is een podium en iedereen gaat klappen zodra de artiest op komt. Dit keer was het geen artiest. Het was Papa, oftewel de Paus. Iedereen juicht hem toe, iedereen ziet hem als zijn idool.

De hele week stond dan ook in het teken van de voorbereidingen voor het weekend. De stad stroomde langzaam vol met toeristen. Op zaterdag werd Vaticaanstad versierd met bloemen door Nederlanders. Helaas ben ik niet kunnen gaan kijken, want het regende de hele dag hard. Het is heel mooi om te zien hoe zo’n grote stad zich voorbereidt op het feest van het jaar.
Ook op stage kregen we vrijdag een heerlijk ontbijt, want Pasen mag je niet alleen vieren. Je moet dan lekker eten en genieten. De studenten zijn met Pasen vrij van school. Ze hoeven dus geen lessen te volgen en dat betekent stage lopen. Helaas voor ons, want dat betekent geen bevallingen voor 2 weken. Alhoewel dit een tegenvaller is, leggen we dit naast ons neer. We zijn de tegenslagen in Policlinico Umberto I (het ziekenhuis) al een beetje gewendt.
Gelukkig heeft 1 april ervoor gezorgd dat ik al 2 maanden in Rome ben. 2 maanden waarin ik, na vele tegenslagen, vele stage-uren heb gemaakt met weinig bevallingen. 2 maanden waarin ik alle weersomstandigheden al gezien heb; wind, regen, sneeuw, vorst en zon, veel zon. 2 maanden waarin er veel bezoek geweest; mijn familie, Kees en Anita en Sam. 2 maanden waarin ik geslapen heb in een klein bed. 2 maanden waar ik nieuwe Italiaanse vrienden heb gemaakt. 2 maanden waarin ik de stad Rome heb kunnen verkennen. Een gouden stad, maar ik zal niet alle plaatsen noemen waar ik al geweest ben. Dan ben ik morgen nog bezig. Een ding is zeker, het aftellen kan beginnen. Nog ongeveer 34 dagen en dan ben ik weer in Nederland. Als ik deze week mijn vliegticket heb geboekt, kan het aftellen pas echt beginnen.

Vandaag, 1 april, heb ik ook nog geen grap uit gehaald en er is nog geen grap met me uitgehaald. Maar wat niet is kan nog komen…

Buona Pasqua tutti, arrivederci!
Minoesch

  • 01 April 2018 - 17:34

    Oooooooooooooome Piet:

    Leuk dat ik nu de plaatsen kan zien waar ik vorige week geweest ben geniet er nog maar van want die maand is zo om Gr ik

  • 01 April 2018 - 17:34

    Oooooooooooooome Piet:

    Leuk dat ik nu de plaatsen kan zien waar ik vorige week geweest ben geniet er nog maar van want die maand is zo om Gr ik

  • 01 April 2018 - 17:34

    Oooooooooooooome Piet:

    Leuk dat ik nu de plaatsen kan zien waar ik vorige week geweest ben geniet er nog maar van want die maand is zo om Gr ik

  • 01 April 2018 - 19:00

    Liza:

    leuk verhaal. lijkt me echt leuk om de paasmis mee te maken in het echt. ik zei nog tegen jos zou minoesch daar ook naar toe zijn. ja dus. succes met je stage.
    groet liza en jos poppelaars

  • 01 April 2018 - 19:19

    Rina Van Hooijdonk-thielen:

    Het was weer een prachtig verhaal, en geniet er nog maar van met ooooooooome piet te spreken tis zo voorbij .

    nog Fijne dagen Gr uit Roosendaal.


  • 02 April 2018 - 15:05

    Oma Schrauwen:

    MINOSCH bedankt voor je mailtje ook fijne pasen al is die bijna voorbij

    je loopt in rome stage maar je hebt er ook een fijne vakantie erbij


    groetjes oma xxxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Minoesch

Actief sinds 31 Mei 2013
Verslag gelezen: 350
Totaal aantal bezoekers 32136

Voorgaande reizen:

01 Februari 2018 - 13 Mei 2018

Buitenland stage Rome

09 Juli 2015 - 20 Augustus 2015

Vrijwillgerswerk Oeganda

17 Juli 2013 - 13 Augustus 2013

Mijn eerste reis

Landen bezocht: