Klinieken - Reisverslag uit Jinja, Oeganda van Minoesch Schrauwen - WaarBenJij.nu Klinieken - Reisverslag uit Jinja, Oeganda van Minoesch Schrauwen - WaarBenJij.nu

Klinieken

Blijf op de hoogte en volg Minoesch

15 Juli 2015 | Oeganda, Jinja

Hallo allemaal,

Het is geregeld! De komende weken kan ik gaan helpen ik kleine klinieken vlakbij Jinja. Beide klinieken heb ik gisteren bezocht om afspraken te maken en een eerste indruk te krijgen.
2 à 3 dagen per week kan ik bij de Christ the King clinic terecht. Deze kliniek is van de vader van Aidah en is zo'n half uur tot drie kwartier reizen met taxibussen van mij verblijfplaats verwijderd. Om deze reden is Aidah gisterenochtend met me meegegaan. De taxibussen werken heel anders dan in Nederland. Dus ik was enorm blij dat Aidah me de eerste keer geholpen heeft. Eenmaal aangekomen bij de kliniek heb ik Mr. Paulus Julius (de vader van Aidah) ontmoet. Hij heeft me een rondleiding gegeven, voor zover dit nodig was, en heeft dagen uitgekozen dat ik kan komen helpen in de kliniek. Op deze dagen gaan we dorpjes bezoeken of zijn we aanwezig in de kliniek zelf. Verder heb ik gisterenochtend geholpen met de administratie en heb ik een kleine presentatie in de kliniek bijgewoond over veranderingen in de zorg. Ja, ook hier zijn er veranderingen in de zorg. Deze gaan echter over papierwerk en rapportages, want veel valt er hier niet te bezuinigen.
Na de middag ben ik door Alex, de Boda Boda-driver, naar de Danida Devision II clinic gebracht. Dit is de andere kliniek waar ik ga helpen de komende weken. Deze kliniek wordt gerund door Nairuba Ruth en een paar medewerkers (verpleegkundige). Met haar heb ik afgesproken dat ik vandaag kwam helpen in de kliniek. Dus mijn eerste werkochtend in de kliniek zit erop. Vanmorgen heb ik voornamelijk geholpen met het poetsen van de kliniek en het assisteren bij injecteren van kinderen. Dit was een erg leuke en leerzame ervaring.
Vanmiddag ben ik samen met Aidah en de naai-lerares naar Jinja geweest na een bezoek aan het huis van Scovia. In Jinja heb ik voor Scovia een naaimachine gekocht met alle benodigdheden. Scovia heeft namelijk net haar cerificaat voor 'Tailoring en Garment cutting' behaald. Door een schenking van een naaimachine kan Scovia voor haarzelf beginnen. Verder was Scovia's huis te klein om een naaimachine in te plaatsen. Hierdoor is Scovia de afgelopen dagen opzoek gegaan naar een ander 'hutje' om haar naaimachine te kunnen plaatsen. Ze heeft een mooie plek gevonden aan de hoofdstraat van de Masese, maar kan dit momenteel niet betalen. Hier zal ik haar financieel in bijstaan in de periode dat ik hier ben. Daarna wordt het voor haar eigen rekening.
Tot slot heb ik gisteren het huis van Alex bezocht. Hier heb ik zijn 1 week oude zoon vastgehouden. Het was een eer om de eerste muzungu te zijn die deze jongen ziet.

Groetjes,
Muzungu. Uuhm.. ik bedoel Minoesch

  • 16 Juli 2015 - 12:31

    Oma Schrauwen:

    wat zie jij mooie ziekenhuizen en snel werk

  • 16 Juli 2015 - 22:16

    Ooooooooooooooooooooooooome Piet:

    Wat leuk dat je zo snel wat werk gevonden hebt dat breekt de tijd wat en je kunt ook zien hoe het een en ander in een ander land er aan toe gaatjes nog veel plezier en pas goed op jezelf

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Minoesch

Actief sinds 31 Mei 2013
Verslag gelezen: 278
Totaal aantal bezoekers 32118

Voorgaande reizen:

01 Februari 2018 - 13 Mei 2018

Buitenland stage Rome

09 Juli 2015 - 20 Augustus 2015

Vrijwillgerswerk Oeganda

17 Juli 2013 - 13 Augustus 2013

Mijn eerste reis

Landen bezocht: